Pēc kādiem kritērijiem vērtēt mobilā operatorā sniegtā pakalpojuma kvalitāti?
Kā izvēlēties mobilo sakaru pakalpojumu sniedzēju?
Interneta pakalpojuma kvalitāti nosaka ne vien interneta ātrums, bet arī citi kritēriji, piemēram, latentums, trīce un pakešu zuduma koeficients. Savukārt balss telefonijas pakalpojumu raksturo runas pārraides kvalitāte, savienošanās laiks un nesekmīgo savienojumu koeficients. Septiņi minētie kritēriji ir vienlīdz svarīgi, lai novērtētu interneta un balss telefonijas pakalpojuma kvalitāti un izvēlētos sev piemērotāko pakalpojumu sniedzēju.
"Katram lietotājam ir savi ikdienas paradumi saistībā ar interneta izmantošanas biežumu, ilgumu un nepieciešamību. Ne vienmēr visiem lietotājiem ir nepieciešami augsti lejupielādes ātrumi, ja pārsvarā internets tiek izmantots informācijas meklēšanai vai saziņai e-pastā. Lūk, daži piemēri, cik liels ātrums nepieciešams vienam pieslēgumam, lai izmantotu atšķirīgus pakalpojumu veidus," stāsta Elektronisko sakaru pakalpojuma kvalitātes nodaļas vadītājs Elmārs Lipenbergs.
Savukārt augšupielādes ātruma augstie rādītāji ir retāk lietotājiem būtiski. Parasti tie ir svarīgi, augšupielādējot tīmeklī liela apjoma failus vai, piemēram, lietojot interaktīvas aplikācijas, kā tiešsaistes spēles, videozvanus un tamlīdzīgi. No SPRK apkopotajiem datiem ir secināms, ka vidēji visi mobilo sakaru operatori nodrošina lejupielādes ātrumu tādā apmērā, lai būtu pieejami pat ļoti augstas kvalitātes pakalpojumi.
Latentums ir svarīgs rādītājs tādiem pakalpojumiem, kuros lietotājam attālināti tiek nodrošināts klātbūtnes efekts, piemēram, videokonferencēm, tiešsaistes spēlēm un citiem. Minētais rādītājs ir laika aizture no brīža, kad lietotājs veic darbību tīmeklī līdz atbildes saņemšanai. Jo īsāka ir laika aizture, jo mazāk ir jūtami traucējumi. Pērn mobilo sakaru operatoru tīklā vidēji novērota no 17 līdz 25 milisekunžu aizture, kas ir būtiski mazāka par maksimālām pieļaujamām vērtībām. Tas nozīmē, ka šī aizture lietotājam nav jūtama, un principā tīkls reaģē acumirklī.
"Balss telefonijas pakalpojuma kvalitāte jau vairākus gadus ir saglabājusies stabili labā kvalitātē visu operatoru vidū. Nelielās atšķirības kvalitātes vērtībās operatoru starpā lietotājiem praktiski nav jūtamas," stāsta SPRK pārstāvis.
Kāda mobilā interneta kvalitāte novērota tavā dzīvesvietas tuvumā?
SPRK regulāri veic kvalitātes mērījumus visā Latvijā. Pērn SPRK veica vairāk nekā 211 000 sērijveida mērījumus vairākās Latvijas apdzīvotās vietās un 18 000 izlases veida mērījumus 1200 dažādās Latvijas apdzīvotās vietās. SPRK mērījumus veic konkrētā vietā un laikā – izlases veidā izvēlētās koordinātēs. Uzzini, kāda mobilā interneta kvalitāte novērota katra operatora tīklā tavā dzīvesvietas tuvumā vai netālu no tās: https://www.sprk.gov.lv/content/izlases-merijumu-rezultati.
SPRK sērijveida mērījumos, ko veic 24 stundu laikā nedēļas garumā, redzams, ka lejupielādes ātrums diennakts laikā var atšķirties un dažkārt pie lielas noslodzes tā vērtības var ievērojami samazināties. Šie mērījumi ļauj izvērtēt kvalitātes rādītāju izmaiņu dinamiku un to, vai interneta ātrums atšķirīgos diennakts laikos ir pietiekams dažādu pakalpojumu izmantošanai, piemēram, video straumēšanai. Plašāk: https://www.sprk.gov.lv/content/serijveida-merijumu-rezultati
Kas ietekmē mobilā interneta signāla izplatību? Kāpēc citviet mobilais internets nav stabils?
SPRK, veicot mērījumus, ir novērojusi – bieži vien, kad 4G tīkls ir pārslogots, vienlaicīgi lielam lietotāju skaitam pieslēdzoties internetam, lejupielādes ātrumi var ievērojami samazināties un ir pat brīži, kad tas nav pietiekams kvalitatīvai pakalpojuma izmantošanai. Dažkārt automātiskā tīkla pieslēguma režīmā mobilie telefoni pieslēdzas jaunākās paaudzes 4G tīklam, neraugoties uz to, ka pārklājums nav stabils. Novērojot interneta darbības traucējumus, lietderīgi mobilo ierīci pārslēgt uz zemāku – 3G tīklu, kur noslodze var būt ievērojami zemāka un interneta ātrums stabilāks.
Uz sarakstu
"This is How Business Owners are Saving Thousands on Their Taxes" 안전놀이터