Pārkrāsots auto – jauns sākums vai slēpta pagātne?

Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com

Krāsojums ir viens no galvenajiem kritērijiem, kas rada pirmo iespaidu par automašīnu, kā arī tās kopskatu. Jaunu spēkratu krāsa ir nevainojama, turpretī lietoti auto ar garantiju būs vismaz ar kādu švīku virsbūvē vai pabalējušu krāsas slāni. Vienā gadījumā tas ir gluži dabisks nolietojums, citā var norādīt uz iepriekš veiktiem, mazāka vai lielāka negadījuma seku likvidēšanas darbiem. Šajā rakstā pastāstīsim par auto krāsošanas specifiku, veidiem, kā noteikt, vai auto ir ar oriģinālo krāsojumu, un kādos gadījumos pārkrāsots auto var sagādāt pamatīgas galvassāpes.

No kā sastāv auto krāsojums?
Nespeciālistam varētu šķist, ka, līdzīgi kā dzīvoklī krāsojot tapetes, arī auto virsbūvei vienu vai divas reizes pārejot ar rullīti vai otu, tas būs gatavs pamest rūpnīcu vai krāsošanas darbnīcu. Tiek vienkāršs šis process diemžēl un par laimi nav. Gan auto krāsošana, gan arī pārkrāsošana ir daudzu soļu process, kas labam rezultātam prasa daudz laika un zināšanu. Auto industrijā izsmalcinātu krāsojumu un unikālu krāsas uzklāšanas metožu netrūkst, tomēr, runājot par pašiem pamatiem un svarīgākajiem auto krāsošanas procesa etapiem, var izdalīt četrus galvenos soļus:
• virsmas sagatavošana,
• grunts krāsas uzklāšana,
• krāsas uzklāšana,
• lakošana.

Šiem soļiem, sevišķi dārgos un specializētos krāsojumos, klāt nāk vēl citas procedūras, taču lielākajai daļai masu ražošanā esošo automašīnu un arī lietotu auto krāsošanā šie četri soļi ir galvenie. Turpinājumā aplūkosim katru no krāsošanas etapiem nedaudz detalizētāk.

1. Virsmas sagatavošana
Pamatuzdevums sagatavojot tīru metālu virsmas ir samazināt to koroziju risku un maksimāli nodrošināt krāsas pārklājumu ilgmūžību un noturību. Lietoti auto ar buktēm šajā etapā tiek arī špaktelēti un slīpēti, lai līdz nākamajiem krāsošanas soļiem, detaļu virsmas būtu taisnas un gludas.
 
Galvenie virsmas sagatavošanas etapi:
• detaļu mazgāšana ar speciālu līdzekli un ūdeni,
• detaļu attaukošana,
• krāsojamās virsmas noslīpēšana ar smilšpapīru vai citu abrazīvu materiālu,
• krāsojamo virsmu notīrīšana ar saspiestu gaisu un gruntēšanai paredzētās detaļas "nomaskēšana" ar krāsošanas lenti.

Kad virsma ir sagatavota, tāpat kā visos pārējos krāsošanas etapos, ir svarīgi saglabāt virsmu tīru. Profesionālās krāsošanas darbnīcās auto virsbūve un detaļas tiek glabātas hermētiski izolētās telpās, lai tām nepiekļūtu putekļi un gruži, kas itin viegli spēj samazināt gala krāsojuma kvalitāti.
 
2. Grunts krāsas uzklāšana
Grunts krāsa ir slānis, kuru uzklāj pirms pamatkrāsas. Tā nodrošina apakšā esošās metāla virsmas papildu aizsardzību pret koroziju, bet tās galvenā funkcija ir uzlabot krāsas slāna saķeri ar krāsojamo virsmu. Grunts krāsu uzklāj tāpat kā pamatkrāsu – ar krāsas pistoli. Daudzas no grunts krāsām, pēc nožūšanas kļūst porainas, tāpēc pirms krāsošanas tās vēlreiz jānoslīpē un jāattīra.

3. Krāsas uzklāšana
Pats krāsas uzklāšanas process idejiski ir vienkāršs – izmantojot krāsas pistoli un saspiestu gaisu, noslīpētā virsma tiek noklāta vairākām plānām krāsas kārtām. Tieši krāsotāja meistarība galvenokārt nosaka pabeigtā krāsojuma kvalitāti. Šobrīd gandrīz visi auto ražotāju rūpnieciskie krāsojumi ir balstīti uz ūdens bāzes krāsu tehnoloģiju izmantošanu, jo ar tām ir vieglāk strādāt un tās ir videi draudzīgākas.

4. Lakošana
Laka ir pēdējais krāsojuma slānis, kas paredzēts nokrāsotās virsmas aizsardzībai. Šis slānis ir caurspīdīgs un ciets, jo paredzēts krāsas aizsardzībai no švīkām, uzmestiem akmentiņiem un citiem nelieliem bojājumiem. Lakai ir arī estētiska funkcija – tā izceļ automašīnas krāsojuma mirdzumu un uzlabo krāsojuma kopskatu.
 
Pārkrāsots auto – kādos gadījumos ir pamats uztraukumam?
Vecāku automašīnu pārkrāsošana ir ierasta prakse. To krāsojums mēdz izbalēt, daudzu gadu laikā savācas švīkas un skrāpējumi vai to stūri ir apdauzīti lielveikalu stāvvietās. Pareizi veikti krāsojuma remontdarbi parasti nav pat pamanāmi un automašīnas stāvoklim nekaitē, taču nereti pārkrāsoti lietoti auto aiz mirdzošā krāsas slāņa var slēpt virkni problēmu. Tieši lietotu auto tirdzniecība ir nozare, kurā visbiežāk automašīnas ir tikušas pārkrāsotas, lai palielinātu to vērtību potenciālo pircēju acīs, tāpēc raksta turpinājumā par šo tēmu nedaudz plašāk!

Kā noteikt vai auto ticis pārkrāsots?
Pašsaprotamākais veids, kā pārliecināties, vai auto ir vai nav ticis pārkrāsots, ir vienkāršs vizuāls spēkrata krāsojuma novērtējums. Oriģinālais krāsojums ir vienāds, līdzens un bez toņu maiņām vai pārejām. Mūsdienās gan lietoti auto tiek pārkrāsoti ļoti kvalitatīvi, lai nebūtu manāmas pilnīgi nekādas izmaiņas, taču tik un tā šim faktoram vajadzētu pievērst lielu uzmanību. Apskati auto ļoti rūpīgi labā apgaismojumā. Ja krāsojums tomēr kaut kur ir nelīdzens, tas diezgan droši nozīmē, ka auto ir ticis pārkrāsots.

Vēl kāds tehniskāks veids, kā noskaidrot lietotas automašīnas krāsojuma vēsturi, ir krāsas biezuma mērītājs. Šī nelielā ierīce spēj mirkļu laikā ar mikronu (1/1000 daļa milimetra) precizitāti izmērīt krāsas biezumu dažādiem auto virsbūves paneļiem. Tā kā katram automašīnu ražotājam ir noteikts krāsojuma biezuma standarts konkrētajam auto modelim, atkāpes no šiem lielumiem ziņos par veiktajiem krāsošanas darbiem.
 
Krāsas biezuma mērīšana un kā interpretēt iegūtos rezultātus?
Krāsojuma biezuma mērījums jāveic notīrītai automašīnai, jo putekļi un citi netīrumi var dot nepareizus mērījumus. Ilgāk lietoti auto būs ar vislielāko iespēju vairākkārtējai pārkrāsošanai savas dzīves laikā, tāpēc labāk sākt mērījumus no jumta, jo tā ir auto daļa, kura vismazāk ir pakļauta bojājumiem. Jumts parasti ir vislabākais atskaites punkts turpmākajiem mērījumiem. Krāsojuma biezuma mērītājs pie jumta jāpieliek gan centrā, gan uz jumta malām. Mērījumu rezultāti ir īpaši svarīgi, jo jumta bojājuma atklāšana visbiežāk norāda uz nopietnu avāriju lietotas automašīnas mūžā.
 
Mērījumi jāveic visai automašīnai. Ja vienā durvju pusē mērījumi ir pozitīvi, vajadzētu pārbaudīt arī durvju otru pusi. Piemēram, ja bojātas ir priekšējās durvis, tās krāso pilnībā, bet aizmugurējās un spārnu – tikai daļēji.
 
Ir vērts nomērīt arī uz durvju balstu un sliekšņu krāsas mērījumus, jo tos pēc negadījuma ir daudz grūtāk nomainīt nekā, piemēram, durvis vai spārnus. Mērījumi jāveic gan no iekšpuses, gan ārpuses. Jumta un balstu bojājumi liecina, ka automašīna ir pamatīgi cietusi ceļu satiksmes negadījumā. Savukārt sliekšņi bieži tiek remontēti rūsas dēļ, tāpēc potenciālajam pircējam arī tā ir viela pārdomām.

Lietoti auto pēc remonta, ja to virsbūves detaļu krāsojums no ražotāja noteiktā atšķiras minimāli, būs samērā drošs pirkums, jo tas nozīmē, ka tam ir bijuši tikai kosmētiska rakstura bojājumi. Ja krāsas mērījumi atšķiras krasi un nesošo daļu vietās, tad šādi lietoti auto labāk atstājami pārdevējam.

Lietoti auto no uzticamiem tirgotājiem
Ja plāno iegādāties lietotu auto, visgudrāk ir vērsties pie uzticamiem tirgotājiem, kuri pirms pārdošanas lietotas automašīnas rūpīgi apseko. Piemēram, BRC Autocents savas automašīnas rūpīgi pārbauda ar iepriekšminēto krāsas mērītāju, lai pārliecinātos, ka pie saviem klientiem nenonāk no ārpuses nospodrināti, bet ar zemūdens akmeņiem noklāti lietoti auto. To apliecina arī BRC Autocentra garantija – mazlietoti un lietoti auto šeit tiek piedāvāti ar līdz pat 2 gadu garantiju! Dodies uz BRC Autocentru un pārliecinies pats!