papildināta - LPS un "Latvijas ceļu būvētājs" aicina valdību izveidot vienotu valsts ceļu sakārtošanas programmu

(Papildināta visa ziņa.)

Rīga, 19.jūn., LETA. Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) un biedrība "Latvijas ceļu būvētājs" (LCB) vēstulē aicina Ministru prezidentu Krišjāni Kariņu (JV), satiksmes ministru Tāli Linkaitu (JKP), vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministru Juri Pūci (AP) un finanšu ministru Jāni Reiru (JV) izveidot vienotu valsts ceļu sakārtošanas programmu tuvākajiem gadiem.

LPS valdes priekšsēdētājs Gints Kaminskis un LCB valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš šodien parakstīja vēstuli, kura tiks nosūtīta premjeram un ministriem. Turklāt, lai mudinātu izveidot ceļu sakārtošanas programmu, un būtu uzskatāmi redzams, kuros ceļa posmos nepieciešami neatliekami remontdarbi, LPS sadarbībā ar pašvaldībām izveidojusi interaktīvo ceļu karti, kas pieejama LPS un LCB mājaslapās.

Kaminskis stāstīja, ka ceļu kartes izveidošanas mērķis bija aptaujāt pašvaldības un noskaidrot to viedokli, kuri ir sliktākie ceļu posmi, kuriem ilgstoši nav pievērsta uzmanība.

"Bieži vien amatpersonu runās un plašsaziņas līdzekļos izskan informācija, kā būs pēc cik gadiem. Tas izskan un tad mēs to aizmirstam, tāpēc ir svarīgi saprast, kas notiek tālāk," teica Kaminskis. Viņš arī piebilda, ka, lai gan pieaug akcīzes ienākumi valsts budžetā, maksājums, kas no tā aiziet autoceļiem, nav pieaudzis.

Viņš uzsvēra, ka runa nav par pēkšņu vienas dienas risinājumu, bet gan ilgstošu plānu, kā risināt autoceļu stāvokli, jo autoceļiem ir jābūt prioritātei, lai realizētu administratīvi teritoriālo reformu.

Kaminskis vairākkārt norādīja, ka visi ceļi, kas ir iekļauti kartē nav jāremontē uzreiz, bet ir jārada skaidrs plāns, jāizanalizē situācija un jāsaprot, kā šis process attīstīsies.

"Mūsu kopējais aicinājums ne tikai valdībai un ministrijām, bet arī sabiedrībai ir tāds, ka bez novadu reformas kartes nepieciešama arī ceļu karte - gan tiešā, gan pārnestā nozīmē," norādīja Kaminskis. Viņš uzsvēra, ka izsludināto reformu sekmīgai norisei ir jāveic trīs mājasdarbi - jāveic funkcionāla valsts reģionālo un vietējo ceļu revīzija, jāaktualizē izstrādātie projekti, par pamatu izvirzot reģionu vienlīdzīgas attīstības principu, kā arī jānosaka prioritātes un jāaktualizē Valsts autoceļu sakārtošanas programma 2020.-2027.gadam.

Pašvaldības norādījušas, ka kopumā kritiskā stāvoklī ir 23 valsts galveno autoceļu posmi, 1043 reģionālo autoceļu un 1125 vietējo autoceļu posmi.

LPS sistēmu analītiķis Jānis Upenieks pastāstīja, ka kartē redzami ceļi, kurus pašvaldības uzskata par neatliekami remontējamiem. Turklāt, uzspiežot uz katra ceļa, var redzēt pašvaldību, kas to ir pieteikusi, posma garumu, aptuvenās izmaksas un pamatojumu, kāpēc šis posms ir būtisks.

Bērziņš norādīja, ka kartē apkopotas 75% pašvaldību atbildes, un tā ir ļoti konkrēta. Karte ir pieejama jebkuram interesentam.

"Īstenojot administratīvi teritoriālo reformu, kas daudzus iedzīvotājus fiziski attālinās no pakalpojumu saņemšanas centriem, kā arī veicot citas iecerētās reformas, ceļu infrastruktūras stāvoklim būs arvien lielāka nozīme. Tāpēc būtu loģiski, ja reizē ar reformām valdība nāktu ar skaidru un reālu ceļu sakārtošanas programmu, kurai tiktu piešķirts arī nepieciešamais finansējums," teica Bērziņš, piebilstot, ka "pašreiz vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrs pieteicis vērienīgu reformu, satiksmes ministrs paziņojis, ka ceļi nav valdības prioritāte, bet Ministru prezidents klusi noskatās".

Viņš uzsvēra, ka šī ir pirmā reize, kad analīze nav prasīta Satiksmes ministrijas (SM) ierēdņiem, bet gan pašvaldībām. Tas dod iespēju valdībā izveidot starpinstitucionālu darba grupu un veikt ceļu revīziju, kuras laikā arī noskaidrot, vai visa pašvaldību sniegtā informācija pilnībā atbilst situācijai, teica Bērziņš.

LPS un LCB vēstulē Kariņam, Linkaitam, Pūcem un Reiram aicina valdību un ministrijas izveidot darba grupu, kurā izvērtēs reģionālo un valsts vietējo autoceļu tīklu un noteiktu remontējamo autoceļu prioritātes, paredzot atbilstošu finansējumus. Vēstulē norādīts, ka pašlaik nav nevienas Ministru kabineta vai Saeimas apstiprinātas valsts ceļu sakārtošanas programmas tuvākajiem gadiem, un aicina mainīt līdzšinējo attieksmi pret reģionālajiem un vietējiem ceļiem. LPS un LCB uzskata, ka starpministriju darba grupai jātiekas ar katru pašvaldību, jāizvērtē reģionālo un vietējo ceļu tīkls un pēc tam jāizlemj, kas valstij būs vajadzīgs līdzsvarotas attīstības nodrošināšanai, ko valsts varēs atļauties uzturēt labā kvalitātē un kuri ceļi ir nododami privātajiem lietotājiem vai pašvaldībām.

Vienlaikus ar administratīvi teritoriālo reformu, valdībā nepieciešams iesniegt rīcības plānu, aktualizējot valsts reģionālo un vietējo autoceļu sakārtošanas programmu, nosakot prioritātes 2020.-2027.gadam, un konceptuālu risinājumu autoceļu valstiskajam un reģionālajam pārvaldības un finansējuma modelim. Tas jāsalāgo ar valdības reformu plānu, kā arī vienlaikus ar 2020.gada budžeta projektu jāiesniedz Ministru kabinetā apstiprināšanai. Turklāt jāsagatavo nepieciešamie grozījumi normatīvajos aktos, lai aktualizētu valsts ceļu dalījumu reģionālajos un vietējos autoceļos, jāveic tiltu tehniskā revīzija valsts tiltiem 987 tiltiem un 1047 pašvaldību tiltiem, un jāizstrādā tiltu remonta programma prioritārā secībā.