Banner 980x90

Jelgavas novada pašvaldība plāno mainīt vairāku skolu statusu

Jelgava, 6.nov., LETA. Jelgavas novada pašvaldība plāno vairāku izglītības iestāžu reorganizāciju, taču pašvaldības ieceres atšķiras no pētījuma "Optimālā vispārējās izglītības iestāžu tīkla modeļa izveide Latvijā" ieteikumiem, aģentūru LETA informēja pašvaldības Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Dace Kaņepone.

Tuvā nākotnē Sesavas un Vilces pamatskolas varētu pārtapt vien par sākumskolām, savukārt Vircavas vidusskola - par pamatskolu. Jelgavas novads saredz, ka audzēkņu "uzņēmējskola" būs Elejas vidusskola, jo pierobežas pusē tieši šī izglītības iestāde līdz šim bijusi lauku teritorijai skaitliski pietiekami spēcīga izglītības iestāde. Turklāt Elejā tiek attīstīta sporta infrastruktūra, baseins, jauniešu centrs.

"Līdz ar to pašvaldība kategoriski noraida jebkādas spekulācijas ap pieņēmumiem par Elejas vidusskolas statusa izmaiņām," pauda Kaņepone.

Arī Kalnciema pusē plānots attīstīt vienu vidusskolu, otrai statusu mainot uz pamatskolu. Pētījumā abām Kalnciema skolām piedēvēta vien sākumskolas perspektīva, no kuras audzēkņi varētu doties uz Kauguriem, ko pašvaldība sauc par abstraktu un nekorektu situācijas neizpratnes apliecinājumu.

"Dzīvē ir gūti ļoti daudzi praktiski pierādījumi, ka dzīvu cilvēku, jauniešu piespiedu, mākslīga "transportēšana" no viena punkta uz otru, kas pēc racionāliem aprēķiniem šķiet pieņemamāk, rezultējas ar zaudējumiem - ja ne finansiāliem, tad emocionāliem noteikti -," pētījuma secinājumus komentēja pašvaldības pārstāve.

Kaņepone atgādināja, ka ar domes lēmumu Līvbērzes vidusskola jau ir pārtapusi par Līvbērzes pamatskolu, Glūdas sākumskola šajā mācību gadā pārtrauca savu darbību, savukārt Elejas vidusskolas Lielplatones filiāle pievienota Elejas pirmsskolas izglītības iestādei "Kamenīte".

Pašvaldība uzskata, ka pētījums ietver sevī ļoti daudz aplamību un nekorektas pieejas secinājumos, tāpēc šāds redzējums neesot dzīvotspējīgs un virzīts uz bērnu, skolēnu, iedzīvotāju reālo dzīvi vai pašvaldības konceptu attiecībā uz izglītības pakalpojuma nodrošinājumu.

"Līdzīgi kā ainavu arhitekti var gaumīgi izplānot bruģētas gājēju taciņas un pēc tam dzīvē pārliecināties, ka cilvēki iestaigā pilnīgi citus ceļus, tā teorētiski un matemātiski var sazīmēt, kā cilvēki varētu pārvietoties un bērni - tikt pārvietoti no vienas iestādes uz otru. Taču tam nav nekāda sakara ar realitāti, kur jārēķinās ar esošo loģistiku, satiksmi, iedzīvotāju jeb vecāku darba vietām, kā arī ar bērnu praktiskām, sadzīviskām un pat emocionālām vajadzībām," pētījumu komentēja Kaņepone.

Pašvaldība uzsver, ka tā pēdējo gadu laikā, modernizējot izglītības iestādes, ir nodrošinājusi kvalitatīvu mācību vidi visās iestādēs, lai arī izglītības saturs varētu tikt pasniegts kvalitatīvi. Pašvaldība aicina neuzlūkot centralizēto eksāmenu rezultātu statistiku kā vienīgo izglītības kvalitātes mērauklu, jo tas ir tikai viens no kritērijiem. Turklāt, ņemot vērā, piemēram, Jelgavas vispārizglītojošo izglītības iestāžu programmu ievirzes un kvalitātes sietu savu topošo skolēnu atlasei, pašvaldība uzskata, ka lauku teritorijas skolēniem ir jāpiedāvā iespēja saņemt vidējo izglītību viņiem piemērotā līmenī.

"Ja noteikts skaits Jelgavas novada pamatizglītību ieguvušo skolēnu aiziet mācīties uz Jelgavas Valsts ģimnāziju vai Rīgas 1.ģimnāziju, tas nozīmē, ka izglītības kvalitātes nodrošinājums novada skolā ir atbilstošs. Tajā pašā laikā pārējiem skolēniem, kas nav motivēti uzrādīt tik augstus mācību rezultātus, lai sacenstos un konkurētu uz vietu vidusskolas klasē augstas reputācijas skolā, ir jānodrošina kvalitatīvas vidējās izglītības pieejamība,' piebilda pašvaldības pārstāve.

Tāpat Jelgavas novada pašvaldība uzsver, ka ir nekorekti aprēķini un skatījums uz pārvietošanos no vienas iestādes uz citu.

"Pētījums ir uzskatāms tikai par optimizācijas piedāvājumu, kam var sekot un noteikti sekos konkrēts un pamatots pašvaldības redzējums, un tieši tam jākalpo par pamatu korekcijām teorētiskos pieņēmumos," atzina Kaņepone.

Jau vēstīts, ka pētījumā "Optimālā vispārējās izglītības iestāžu tīkla modeļa izveide Latvijā" strauja iedzīvotāju skaita krituma, nepietiekamā vidusskolēnu skaita un zemā obligāto centralizēto eksāmenu (OCE) indeksa dēļ Vircavas vidusskolu ieteikts reorganizēt par sākumskolu, norādot, ka vidusskolēnu mācības varētu turpināt kādā no skolām Jelgavā.

Līdzīgi iemesli norādīti arī Elejas vidusskolas statusa maiņai, pārveidojot to par pamatskolu. Pētījuma autori paredz, ka lielākā daļa vidusskolēnu varētu mācības turpināt kādā no skolām Jelgavā, kurai ir lielākā vilkme un daudzveidīgākā izglītības un pakalpojumu pieejamība reģionā. 15 skolēni no Sesavas pagasta to varētu darīt kādā no skolām viņiem tuvākajā Bauskā, bet pieci skolēni no Mūrmuižas apkārtnes varētu doties uz Dobeli.

Par sākumskolām ieteikts pārveidot arī Kalnciemā esošo Kalnciema pagasta vidusskolu un Kalnciema vidusskolu Valgundes pagastā. Paredzams, ka Kalnciema pagasta vidusskolas vecāko klašu skolēni mācības turpinās kādā no skolām Kauguros. Ja pēc autoru ierosinājuma tiks noasfaltēts vietējā autoceļa V1091 posms starp Kalnciemu un Jelgavu, krietni uzlabotos Jelgavas skolu sasniedzamība pa asfaltētu ceļu, kas, visticamāk, veicinātu Kalnciema skolēnu un viņu vecāku izvēli par labu mācībām Jelgavā. Savukārt lielākā daļa Kalnciema vidusskolas vidusskolēnu zināšanas turpinātu apgūt Jelgavā, līdz kurai var aizbraukt 22 minūtēs pa asfaltēto ceļu, bet trīs skolēni no Tīreļu ciema varētu doties uz Babītes vidusskolu Piņķos 24 kilometru attālumā.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)