Banner 980x90

Ceļojums pa Jelgavu: pieci vēsturiski dzelzceļa punkti

Foto: Inese Rutkovska
Foto: Inese Rutkovska
Par Zemgales pērli nereti dēvētajā Jelgavā ko sev tuvu atradīs ikviens ceļotmīlis - vēstures cienītājus noteikti interesēs gan senā, baroka stilā būvētā Jelgavas pils, kurā izveidotas arī Kurzemes hercogu kapenes, gan staltās un majestātiskās baznīcas, savukārt nesteidzīgu pastaigu tīkotājus vilinās zaļie un koptie pilsētas parki. Turklāt Jelgava ir arī viens no vēsturiski nozīmīgākajiem dzelzceļa mezgliem Latvijā, kas piešķir tai vēl savdabīgāku šarmu.

Kā pilsētas informācijas portāls Jelgava24.lv uzzināja "Latvijas Dzelzceļā", apmeklējot Jelgavu, ikviens tiek aicināts piedalīties nelielā dzelzceļa izaicinājumā, apmeklējot un izveidojot unikālu fotokolāžu visos pilsētā un tās apkārtnē esošajos dzelzceļa vēsturiskajos objektos.

Foto: Imants ZaķisFoto: Imants Zaķis


Cukurfabrikas pieturas punkts. Pietura atvērta 1928.gadā cukurfabrikas strādnieku vajadzībām. Neskatoties uz to, ka cukura ražotne vairs Jelgavā nepastāv, 2015.gadā te ierīkotas modernas paaugstinātās pasažieru platformas un uzbūvēta jauna biļešu kases ēka.

Foto: Martins KurtišsFoto: Martins Kurtišs
Lielupes tilts. Pirmais dzelzceļa tilts pār Lielupi tika uzbūvēts 1868.gadā. 20.gadsimta sākumā tam paralēli tika uzbūvēts atsevišķs tilts Ventspils-Maskavas dzelzceļa vajadzībām. Abi tilti tika uzspridzināti 1915.gadā, taču jau kara gados tos atjaunoja. Otrā pasaules kara gados tilti atkal cieta, un pēc kara tie tika atjaunoti jau trīs brauktuvju platumā.

Foto: Inese RutkovskaFoto: Inese Rutkovska
Jelgavas stacijas ēka. Līdz ar Rīgas–Jelgavas dzelzceļa izbūvi 1868.gadā te uzcēla 78 metrus garu un 18 metrus platu ķieģeļu stacijas ēku, kura abos pasaules karos tika nesaudzīgi postīta. Un tomēr tā apskatāma arī šodien savā sākotnējā būvapjomā, neskatoties uz to, ka pazaudējusi teju visus dekorus, kas to rotāja 19.gadsimta beigās.

Foto: Martins KurtišsFoto: Martins Kurtišs
Pārbrauktuves dežuranta postenis. Pārbrauktuves dežurantu dzelzceļu pirmsākumos dēvēja par barjeras sargu. Viņa pienākumos ietilpa savlaicīga barjeras nolaišana pirms vilciena tuvošanās, nesankcionētas sliežu ceļa šķērsošanas novēršana, kā arī barjeras pacelšana pēc vilciena garām pabraukšanas. Mūsdienās barjeru nolaišanas un pacelšanas process ir pilnībā automatizēts, tomēr sevišķi svarīgas pārbrauktuves joprojām atrodas dežurantu pārraudzībā. 

Foto: Pavel TerentyevFoto: Pavel Terentyev
Jelgavas dzelzceļa stacija. Jelgavas dzelzceļa stacija atklāta 1868.gadā kā Rīgas-Jelgavas dzelzceļa galastacija. Tā vairākas reizes paplašināta līdz ar jaunu dzelzceļa līniju izbūvi Mažeiķu, Ventspils, Krustpils un Šauļu virzienā. Tā rezultātā stacijā ir izveidojusies sazarota sliežu ceļu sistēma, kas labi pārskatāma no Lietuvas šosejas viadukta.

Visus minētos vēsturiskos dzelzceļa objektus vari iemūžināt ceļojumu aplikācijā "Dzelzceļa spēle. Toreiz un tagad". 

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)